Nej, alla kraschlandningar beror inte på ryska troll

Under natten mot onsdagen satt jag vid min dator och betraktade en flygkrasch i slowmotion. Det var flygbolaget SAS (ni vet de vars namn börjar med Scandinavian och vars flygplan alla heter något med Viking) som i sin nya reklamfilm ställde den retoriska frågan ”What is truly Scandinavian?” för att sedan besvara den med ”Absolutely nothing!”. Det ironiska är naturligtvis att SAS genom filmen bevisar att de faktiskt har fel – att ett vinstdrivande företag ens kommer på tanken att producera en reklamfilm med budskapet att företagets potentiella kunder är kulturellt värdelösa, är ett unikt skandinaviskt fenomen. För vad hade hänt om Air France lanserat ett film och påstått att ingenting av värde var franskt? Hur många ton gödsel hade dumpats utanför huvudkontoret på Rue de Paris om bolaget framhärdat i att Versailles, Eiffeltornet, bordeauxviner, camembert, Främlingslegionen och ”liberté égalité fraternité” bara var billiga kopior på utländska påfund?

Men i Skandinavien går det utmärkt att nedvärdera den egna befolkningen, och därmed de egna kunderna. Trodde man. Men SAS gick på en nit. Filmen blev snabbt viral och på Youtube ökade antalet dislikes från ett hundratal till drygt 13 000 på några timmar samtidigt som hundratals arga kommentarer fyllde SAS Facebook-flöde. Men att protesterna blev så kraftiga att filmen efter mindre än ett dygn plockades ned från alla kanaler, kan faktiskt betraktas som ett gigantiskt sundhetstecken. Även svensken kan säga ifrån, om än med gott understöd av norrmän och danskar.

Här hade man kunnat plocka fram Ockhams rakkniv och helt enkelt konstatera att SAS gjort en gigantisk felsatsning. Det som var så rätt 2015, är så fel 2020. Man hade valt att lansera en film med ett budskap som folk uppenbarligen tröttnat på att få nedkört i halsen och människor hade därför reagerat genom att använda de kommunikationsmöjligheter som funnits, det vill säga klicka like/dislike och posta kommentarer i det öppna kommentarsfältet. Lektion 1A i all krishantering är att göra en pudel eller vänta ut stormen genom att inte göra något alls. Men SAS gjorde inget av detta. När morgonen grydde lanserades istället vad som bäst kan beskrivas som en politisk konspirationsteori, och det mest oroväckande var att betydande delar av svensk media hakade på.

Bland de första att lansera nazist- och högerextremist-teorier var, föga förvånande, Dagens Nyheter . Sedan gick det snabbt. SAS publicerade under förmiddagen en pressrelease, där man förklarade sitt agerande med att kampanjen utsatts för en nätattack: ”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad.” Några timmar senare kom en ny pressrelease: ”Det är tråkigt att filmen missförstås, att några väljer att tolka vårt budskap och använda det för sina syften. Mönstret i kommentarsfälten och antalet reaktioner i SAS sociala kanaler pekar på kampanjen utsatts för en attack. Vi kan inte acceptera att bli en plattform för värderingar, som vi inte står för.”

Vad menar man? Att SAS har gjort allting rätt men att folk bara är korkade som inte förstår? Att man, genom att lansera sin egen reklamfilm, förmedlat värderingar man inte ställer sig bakom? Att de värderingar, som inte är ens egna men som förmedlats genom den egna reklamfilmen, nu används i mörka syften? Eller är det kommentarerna i de egna, öppna, kommentarsfälten man talar om?

Oavsett, så visade sig konspirationsteorin vara ett populärt narrativ. Inom ett par timmar hade Expressens kulturchef Karin Olsson kallat SAS för ”syltryggar” eftersom hon menade att beslutet att dra tillbaka filmen var att ge efter för högerextrema påtryckningar. Aftonbladet lanserade en teori som gick ut på att kritiken mot reklamfilmen egentligen var en påverkansoperation initierad av svenska högerextremister och den ryska propagandasajten Sputnik, och att man därför skulle vara försiktig med att dela själva reklamfilmen (trots att själva poängen med reklam väl är att den ska spridas?). Man hade dessutom lyckats gräva fram en expert i form av en idéhistoriker och professor i miljöhistoria (!), som förnumstigt förklarade för läsarna att alltihopa handlade om korkade och lättprovocerade konservativa, som varken förstod eller kunde acceptera att SAS hade rätt i sak: ”Den här typen av ämnen är väldigt enkla måltavlor för nationalistisk och högerpopulistisk kritik. I filmen framförs en bild av de skandinaviska länderna som många på den konservativa högerkanten inte gillar, men den är verklig. Det är verkligheten som stör dessa människor, och därför blir de upprörda.” Att denne professor tidigare har ryckt ut som försvarare av socialism och kommunistiska diktatorer glömde man av någon anledning att nämna. För att ingen skulle missförstå budskapet, bifogade Aftonbladet en länk till podden Aftonbladet Daily, som förklarade hur Ryssland försöker påverka det amerikanska valet. På ledarplats skrev Jenny Wennberg att kritiken mot SAS var ett bevis för att ”trollkriget är här” och att den som var kritisk mot SAS-reklamen sprang Putins ärenden. Anders Lindberg kunde i sin tur inte motstå att tweeta om ”Putins trollfabrik” och idag skriver han om det ryska hotet mot Sverige.

På mindre än ett dygn hade denna drygt två minuter långa reklamfilm förvandlats från att vara en sorglig plump i marknadsavdelningens protokoll, till att bli det främsta exemplet på fake news jag någonsin sett. Nu handlar inget längre om det som faktiskt sägs eller påstås i själva filmen. Istället diskuteras hur främmande krafter använder SAS som plattform för sina egna, mörka syften. Den som klagar över fake news, beskylls för att sprida fake news, av dem som sprider fake news. Eller var det tvärtom? Eller kanske ville SAS göra sina kunder förbannade, för att få sympatier hos den flygskamspropagerande delen av befolkningen? Eller är jag ett troll..? I Fenomenet Sverige är det inte lätt att veta vad som är fram och vad som är bak längre.

Jag har funderat mycket över varför det är så svårt att acceptera att folk blir förbannade och protesterar? Vad är farligt med det? Hundratals människor skrev kommentarer på SAS Facebook-sida, över 13 000 reagerade via Youtube. Tror ni verkligen att någon av dem köper versionen om ryska troll och botar, som ägnar dygnets alla timmar åt att försöka förvrida huvudet på aningslösa svenskar? Är verkligen allt, från överfallsvåldtäkter till vikande skolresultat och misslyckade reklamsatsningar, resultat av påverkansoperationer riktade mot ”Sverigebilden”? Eller kan det, eventuellt, finnas andra, mer jordnära orsaker – som att människor generellt sett tycker illa om att bli nedvärderade, särskilt av företag som samtidigt förväntar sig att man ska köpa deras produkter? Jag lutar åt det senare.

Ryska trollfabriker skrämmer mig inte nämnvärt. Min oro handlar istället om att delar av svensk media tycks ha utvecklat det till en ryggmärgsreaktion att beskylla alla brister och oönskade utfall på påverkansoperationer initierade av främmande makt. En kalkonmässig reklamfilm ges apokalyptisk betydelse när Aftonbladet på ledarplats skriver: ”[D]e som står redo att springa Putins ärenden (—) vill helt enkelt vårt land illa. Deras bästa redskap är du. Därför är det också vår skyldighet att vid varje delning och varje ord vi sprider ha med oss uppmaningen från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: Vem tjänar på att jag delar detta? (—) När trollarmén kommer måste vi hålla gränsen.”

Det bådar inte gott. Om en kass reklamfilm kan få Sveriges stora mediehus att instinktivt skrika om nazister och ryska troll – hur kommer det inte att låta när vi närmar oss nästa val? Vad händer om SD blir största parti (det är högst troligt), om S dyker under 20 procent (det är också högst troligt) eller om MP hamnar under fyraprocentsspärren? Kommer valresultatet att respekteras även om det innebär att Stefan Löfven ersätts av Jimmie Åkesson, eller kommer även det att tillskrivas ryska troll? Oj, så många ryska troll vi kommer att vara på valdagen i så fall. Ruskigt många. Kanske till och med så många att regeringen måste förekomma oss genom att deklarera ett gråzonsläge, vilket jag har skrivit om här. Eller ogiltigförklara valresultatet? Inget är tyvärr omöjligt och Sverige är som bekant landet där vad som helst kan hända.

Kanske behöver man lyfta blicken och se ett större mönster, där många faktorer samverkar. Sverige befinner sig med all önskvärd tydlighet i ett läge där rådande narrativ inte får ifrågasättas eller kritiseras – inte ens när det presenteras i form av en reklamfilm. När människor på individnivå blir förbannade och säger ifrån, tas deras reaktioner inte på allvar. Istället formulerar såväl ministrar som statsstödd media teorier om yttre påverkan och främmande krafter – och är det något som är farligt, så är det att acceptera den bilden. Även de skandinaviska folken är faktiskt kapabla att förändra sin samtid och sin framtid.

PS. Missade du SAS originalfilm innan den togs ned? Det gör inget, ty internet glömmer aldrig. Du kan se den bland annat här. Den textade versionen anbefalles särskilt. DS.

PPS. Finns det då inget med unikt skandinaviskt ursprung? Vad sägs om respiratorn, folkhögskolorna, Celsius-skalan, blixtlåset, Linnés systematik, dynamiten, ångturbinen, skiftnyckeln, kylskåpet, det sfäriska kullagret, mobiltelefonen, GPS:en, den implanterbara pacemakern, föräldraledighet för män, lagskyddad tryckfrihet, allmän pensionsförsäkring och förbud mot barnaga. Bara för att nämna några. DDS.

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd insättning bekräftar gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller. Swish 0723 56 77 56. Jag har tyvärr ingen möjlighet att återkomma med personliga tack till var och en som donerar, men jag är innerligt tacksam för varje krona!

2 thoughts on “Nej, alla kraschlandningar beror inte på ryska troll”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

7 + 19 =