Visselblåsaren – en berg-och-dalbana mellan satir och dokumentär

Skönheten ligger i betraktarens ögon, brukar det heta. Utan tvekan gäller det även sådant som spelas upp i strålkastarskenet på en scen. Visselblåsaren – Vagina Dentata tar avstamp i berättelsen om Julian Assange, Wikileaks-grundaren som anlände till Sverige som en yttrandefrihetens hjälte men lämnade som en föraktad våldtäktsman. För Assange blev besöket i Sverige år 2010 början på hans pågående landsflykt och frivilliga husarrest. Hur var det möjligt att just det land som av omvärlden betraktades som yttrandefrihetens och demokratins högborg, möjliggjorde detroniseringen av själva symbolen för yttrandefrihet och demokratiska rättigheter?

Som publik finns det många val under den en och en halv timme långa torktumling som föreställningen varar: Ska jag bli road, provocerad, arg, kränkt, upprörd, uppmuntrad? Vad är det – egentligen – jag serveras? Åt vilket håll riktas satiren? Är det ens satir? Vad är det jag finner kul – och vad är det jag irriteras över? Ska jag välja att delta i spektaklet – eller markera avstånd? I så fall varför?

Är det jag betraktar ett resultat av genialitet eller galenskap? Jag vet fortfarande inte, men jag vet att det berörde.

Bakom den smått hysteriska och salivsprutande ytan, finns nämligen en allvarlig klangbotten för den som analyserar persongalleriet. Vilka är de egentligen, de som tar plats på scenen? Vilka intressen företräder de? När frågorna besvaras framträder en ekvation, ett strategiskt spel, som förvandlar Visselblåsaren från flåshurtig satir till en djupt oroväckande antydan om varför vi befinner oss i det som våra grannländer kallar ”det svenska tillståndet” och hur drömmen om den humanitära stormakten förvandlat Sverige till ett varnande exempel för omvärlden.

Det brukar sägas att dagens Sverige är så absurt att verkligheten ständigt överträffar dikten. Det är i princip omöjligt att driva med ett samhälle som alltmer antagit formen av ett fenomen, ett tillstånd, en psykos. Det är i det sammanhanget som Visselblåsaren måste placeras och förstås.

Under resan hem med treans buss är det egentligen bara en sak som står absolut klart för mig – jag lever i ett sammanhang där verkligheten är så skruvad att den knappast ens går att göra satir av. Så här dagarna efter valet är det tydligare än någonsin.

 

Manus till Visselblåsaren är skrivet av journalisten, debattören och författaren Jens Ganman. För regin står skådespelaren och regissören Fredrik Hiller. Samtliga roller spelas av skådespelaren, manusförfattaren och regissören Rasmus Dahlstedt.

Visselblåsaren – Vagina Dentata spelas på Teaterstudio Lederman den 17 och 21 september klockan 19. Biljetter köper du här.  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

elva + fem =